نشانه گذاری اجتماعی (social-bookmarking)

 

نشانه گذاری اجتماعی یک سرویس آنلاین متمرکز است که کاربران را قادر به افزودن، تفسیر، ویرایش و اشتراک نشانه های از اسناد وب می کند. بسیاری از سرویس های آنلاین مدیریت نشانه، از سال 1996 راه اندازی شده اند. Delicious که در سال 2003 اصطلاح نشانه گذاری اجتماعی و برچسب زنی را مشهور کرد. برچسب زنی یک ویژگی مهم برای سیستم های نشانه گذاری اجتماعی است که باعث می شود که کاربران بتوانند نشانه های خود را به شیوه ای انعطاف پذیری سازماندهی کرده و واژگان اشتراکی مشهور با عنوان folksonomies را بسط دهند.

در یک سیستم نشانه گذاری اجتماعی کاربران لینک هایی را به صفحات وبی که می خواهند به یاد داشته باشند و یا به اشتراک بگذارند، نگهداری می کنند. این نشانه ها معمولا عمومی هستند و می توان آنها را  به صورت خصوصی نیز ذخیره کرد و فقط برای مردم و گروه های خاصی و یا در درون شبکه های خاصی و یا در ترکیبی دیگری از دامنه های خصوصی و عمومی به اشتراک گذاشت. مردم مجاز معمولا می توانند این نشانه ها را به ترتیب زمانی از طریق طبقه ها و برچسب ها و با استفاده از موتورهای جستجو مشاهده کنند.

بسیاری از سرویس های نشانه گذاری اجتماعی برای لیسک نشانه های خود، تغذیه های وبی فراهم می کنند که شامل لیستی سازماندهی شده توسط تگ ها است. این لیست به متعهدین اجازه می دهد تا در حین ذخیره شدن و به اشتراک گذاشتن و تگ شدن نشانه های جدید توسط دیگر کاربران از آنها آگاه شوند. این لیست با شبکه شدن با دیگر نشانه گذارهای اجتماعی و همکاری با همدیگر باعث پیشرفت سایت شما می شود.

از نقطه نظر جستجوی داده، نقاط ضعفی برای این سیستم های مبتنی بر تگ وجود دارد:  نبود هیچ مجموعه ی استانداری از کلمات کلیدی (به طور مثال یک Folksonomy  به جای یک لغات کنترل شده) ، نبود هیچ استانداردی برای ساختار چنین تگ هایی (به طور مثال مفرد  یا جمع بودن)، برچسب گذاری اشتباه ناشی از خطاهای املایی، برچسب هایی که می توانند بیش از یک معنی داشته باشند، تگ های غیرواضح ناشی از آشتفگی های هم معنایی، تگ های غیرمتعارف و شخصی ابرخی از کاربران و عدم وجود مکانیزمی برای نمایش روابط سلسله مراتبی بین تگ ها برای کاربران (به طور مثال یک سایت ممکن است با هر دو واژه cheese و cheddar, تگ خورده باشد بدون اینکه مکانیزمی وجود داشته باشد که نشان دهد cheddar, یک زیر گروه از cheese (پنیر) است).

برای استفاده مناسب از سایتهای سوشال بوکمارکینگ به چند نکته باید توجه داشت:

۱. استفاده از عنوان و توضیحات مناسب برای لینکهای به اشتراک گذارده شده که میتواند موجب ترغیب کاربران به کلیک روی آنها شود.

۲. انتشار لینک در دسته مرتبط با موضوع صفحه مقصد.

۳. ارتباط با سایر کاربران سایت.

 

فواید: ۱- همه در آن مشارکت دارند. هر کسی می‌تواند برچسب بگذارد و به یک صفحه دلخواه خود لینک دهد. ۲- از هوش انسانی استفاده می‌کند. هیچ سیستم هوشمند جستجو و طبقه‌بندی محتوایی در حال حاضر نمی‌تواند جای هوش انسانی را بگیرد. ۳- با این کار هر کاربر علایق اینترنتی خود را می‌تواند بصورت آنلاین در اختیار داشته باشد ،هیچگاه گم نکند و در همه سیستمها از آنها استفاده کند و با فرمت شدن درایو سیستم عامل از بین نمی رود. همچنین می‌تواند از آنها برای ساختن یک “لینکدونی” در وبلاگ خود استفاده کند.
نمونه های خارجی:
Del.icio.us, Furl, Digg, Google Bookmarks, YAHOO MyWeb
نمونه های ایرانی: بالاترین، بیشترین، مهندس،…